Νικήτης #YBIPA 2022
Evgeniy Maloletka
Ο Evgeniy Maloletka είναι Ουκρανός ανεξάρτητος φωτορεπόρτερ με έδρα το Κίεβο της Ουκρανίας, με καταγωγή από την πόλη Μπερντιάνσκ, στην περιοχή Ζαπορίζια της ανατολικής Ουκρανίας. Πριν ασχοληθεί με άλλα πράγματα, ανακάλυψε το φωτορεπορτάζ. Ο Maloletka ξεκίνησε την καριέρα του το 2009 ως φωτογράφος για τα τοπικά ειδησεογραφικά πρακτορεία UNIAN και PHL. Δούλεψε για ένα μήνα πάνω σε ένα φωτογραφικό πρότζεκτ με τίτλο «House of Hope» για ένα κέντρο παιδικού καρκίνου στην πρωτεύουσα, το Κίεβο. Οι φωτογραφίες δημοπρατήθηκαν σε μια φιλανθρωπική εκδήλωση, βοηθώντας να συγκεντρωθούν 5.000 δολάρια για άρρωστα παιδιά των οποίων οι οικογένειες δεν μπορούσαν να ανταπεξέλθουν οικονομικά στη θεραπεία. Ο Maloletka συμμετείχε ενεργά στην κάλυψη της ουκρανικής επανάστασης από την αρχή, πριν ασχοληθεί με την κάλυψη των συγκρούσεων στην Κριμαία και στην ανατολική Ουκρανία για διάφορα διεθνή μέσα ενημέρωσης. Εκτός από αυτό, ο Maloletka εργάζεται επίσης σε προσωπικά του έργα: το έργο «Hutsul» για την κοινότητα των Χουτσούλ στη δυτική Ουκρανία, τις παραδόσεις και την καθημερινή τους ζωή, και το «Donbass» για τη συνεχιζόμενη σύγκρουση στην ανατολική Ουκρανία, η οποία έφερε θλίψη στις οικογένειες των σκοτωμένων πολιτών και στρατιωτών, κατέστρεψε την οικονομία και προκάλεσε χάος σε ολόκληρη τη χώρα. Ο Maloletka αποφοίτησε από το Πολυτεχνείο του Κιέβου το 2010 με πτυχίο στα ηλεκτρονικά. Το 2015, επιλέχθηκε να συμμετάσχει στο Eddie Adams Workshop στη Νέα Υόρκη. Η δουλειά του έχει δημοσιευτεί σε πολλά διακεκριμένα μέσα ενημέρωσης: TIME, The New York Times, The Washington Post, Der Spiegel, Newsweek, The Independent, El Pais, The Guardian, The Telegraph και άλλα. Το μεγαλύτερο μέρος του χρόνου του στην ανατολική Ουκρανία το πέρασε σε αποστολές για το Associated Press, συνεισφέροντας επίσης σε περιεχόμενο βίντεο. Τα πλάνα του προβλήθηκαν ευρέως από το BBC, το Euronews, το NBC και άλλους διεθνείς τηλεοπτικούς σταθμούς
“Πόλεμος στη Μαριούπολη”
Αυτή η σειρά φωτογραφιών καταγράφει την καταστροφή που έχει συντελεστεί στην πόλη της Μαριούπολης στην Ουκρανία, από την εισβολή της Ρωσίας στο τέλος του Φεβρουαρίου 2022. Πολίτες που κατάφεραν να διαφύγουν από τη Μαριούπολη τις τελευταίες ημέρες έχουν περιγράψει την ολοένα και πιο απελπιστική κατάσταση μέσα στην πολιορκημένη πόλη, μιλώντας για πτώματα θαμμένα σε ρηχούς τάφους, πλιάτσικο από Τσετσένους μαχητές και κατοίκους που λιμοκτονούν και δολοφονούνται όποτε βγαίνουν από τα καταφύγια σε αναζήτηση νερού. Στις αρχές του Απριλίου το Βρετανικό Υπουργείο Άμυνας προειδοποίησε ότι η ανθρωπιστική κρίση βαθαίνει, καθώς συνεχίζονται οι σκληρές μάχες για τον έλεγχο της πόλης και οι Ρωσικές δυνάμεις έχουν αποκλείσει κάθε απόπειρα ανθρωπιστικής βοήθειας.
Φιναλίστ 2022
Khalil Hamra
Ο Khalil Hamra είναι φωτογράφος του πρακτορείου Associated Press με βάση του την Λωρίδα της Γάζας. Ο Hamra ανήκει στην ομάδα φωτογράφων που κέρδισε το Βραβείο Pulitzer Έκτακτης Επικαιρότητας το 2013 για την κάλυψη του πολέμου στη Συρία. από το 2002 που εντάχθηκε στο δυναμικό του Associated Press ο Hamra έχει καλύψει την Ισραηλινο-Παλαιστινιακή σύγκρουση στη Γάζα, την Αιγυπτιακή εξέγερση, τον πόλεμο στη Συρία, το ετήσιο μουσουλμανικό προσκύνημα στη Μέκκα της Σαουδικής Αραβίας και πολλά άλλα θέμα της ευρύτερης περιοχής
“Ο πόλεμος χωρίς τέλος της Γάζας”
Αυτή η σειρά φωτογραφιών καταγράφει την καταστροφή στη Γάζα κατά τη διάρκεια των τελευταίων περιστατικών κλιμάκωσης της βίας ανάμεσα στην Παλαιστίνη και το Ισραήλ από το 2018 μέχρι το 2021. Το τελευταίο ξέσπασμα βίας στην συνεχιζόμενη διαμάχη μεταξύ Ισραήλ και Παλαιστίνης ξεκίνησε στις 10 Μαΐου 2021, αν και μικρότερα περιστατικά είχαν ήδη λάβει χώρα νωρίτερα και συνεχίστηκαν μέχρι την κατάπαυση του πυρός που τέθηκε σε εφαρμογή στις 21 Μαΐου. Το αποτέλεσμα των συγκρούσεων ήταν να χάσουν τη ζωή του 254 Παλαιστίνιοι, ανάμεσά τους 66 παιδιά. Στο Ισραήλ σκοτώθηκαν 13 άνθρωποι μεταξύ των οποίων ένα παιδί. Το Υπουργείο Υγείας της Γάζας ανακοίνωσε ότι περισσότεροι από 1.900 Παλαιστίνιοι τραυματίστηκαν από τις 12 Μαΐου, ενώ το Ισραήλ ανακοίνωσε 200 Ισραηλινούς τραυματίες. Οι εντάσεις είναι συχνές μεταξύ των Ισραηλινών και των Παλαιστινίων που ζουν στην Ανατολική Ιερουσαλήμ, στη Γάζα και στη Δυτική Όχθη. Στη Γάζα κυβερνά η Παλαιστινιακή στρατιωτική ομάδα Χαμάς, η οποία έχει πολεμήσει το Ισραήλ πολλές φορές. Το Ισραήλ και η Αίγυπτος ασκούν πιεστικό έλεγχο στα σύνορα της Γάζας για να εμποδίσουν τη Χαμάς να προμηθευτεί όπλα. Οι Παλαιστίνιοι στη Γάζα και στη Δυτική Όχθη λένε ότι υποφέρουν λόγω των ενεργειών και των περιορισμών που επιβάλλουν οι Ισραηλινοί. Το Ισραήλ λέει ότι ενεργεί με μοναδικό σκοπό την προστασία του από την Παλαιστινιακή βία. Ο επαπειλούμενος εκτοπισμός οικογενειών Παλαιστινίων στην Ανατολική Ιερουσαλήμ επίσης προκάλεσε αυξανόμενη οργή. Υπάρχουν αρκετά ζητήματα επάνω στα οποία το Ισραήλ και η Παλαιστίνη δεν μπορούν να συμφωνήσουν. Ανάμεσα σε αυτά είναι η τύχη των Παλαιστινίων προσφύγων, η παραμονή ή απομάκρυνση των Εβραϊκών οικισμών στην κατεχόμενη Δυτική Όχθη, η κατανομή της Ιερουσαλήμ μεταξύ των δύο πλευρών και, ίσως το πιο δύσκολο από όλα, η δημιουργία Παλαιστινιακού κράτους δίπλα στο Ισραήλ. Οι ειρηνευτικοί διάλογοι ξεκινούν και σταματούν εδώ και περισσότερα από 25 χρόνια αλλά μέχρι τώρα δεν έχουν επιλύσει τη σύγκρουση.
Mahé Elipe
Η Mahé Elipe είναι Γαλλίδα φωτογράφος με βάση της την Πόλη του Μεξικού από το 2016 και μέλος του συνεταιρισμού Γυναικών Φωτογράφων. Η καταγραφική δουλειά της εστιάζει στις συνθήκες ζωής των γυναικών με ιδιαίτερο ενδιαφέρον τη θέση των γυναικών στην κοινωνία. είχε την ευκαιρία να ολοκληρώσει την εκπαίδευσή της χάρη στο Εργαστήρι (workshop) Nikon-Bayeux για την ασφάλεια σε εμπόλεμες ζώνες καθώς και το Masterclass της Ακαδημίας NIKON-Noor στη Βουδαπέστη την ίδια χρονιά. Επιπλέον το 2019 της απονεμήθηκε υποτροφία φωτορεπόρτερ από το Reuters (Reuters Photojournalists Grants) και επιλέχθηκε για να παρακολουθήσει το Workshop XXXIII του Eddie Adams τον Οκτώβριο του 2020. Η Mahé πρόσφατα κέρδισε υποτροφία από το Γερμανικό πρακτορείο της Deutsche Welle καθώς και μια έκτακτη επιχορήγηση COVID-19 για δημοσιογράφους από την National Geographic Society. Η φωτογράφος συνεργάζεται με ποικίλα ΜΜΕ όπως οι Le Monde, Libération, Médiapart, Al Jazeera, The Guardian, Washington post και το Reuters.
“Η επανάσταση των κοριτσιών”
Σύμφωνα με τον ΟΗΕ, κάθε μέρα στο Μεξικό σκοτώνονται 11 γυναίκες ενώ σε ποσοστό άνω του 95% τα περιστατικά βίας παραμένουν ατιμώρητα. Fatima, Ingrid, Victoria… Ο κατάλογος των θυμάτων είναι μακρύς και εξακολουθεί να δημοσιεύεται στον Μεξικάνικο Τύπο. Μια κρίση βίας ενάντια στις γυναίκες ώθησε νέα κορίτσια και έφηβες να επαναστατήσουν απέναντι σε ένα εγκληματικό σύστημα μισογυνισμού. Παρ’ ότι οι διαδηλώσεις στους δρόμους είχαν διακοπεί για κάποιους μήνες το 2020 λόγω της πανδημίας της COVID-19, δε σταμάτησαν τελείως και μέσα στο 2020, το 2021 και το 2022 πραγματοποιήθηκαν στην Πόλη του Μεξικού και στις πόλεις Εντομέξ, Τσιουάουουα, Τσιάπας, Γκερρέρο, Πουέμπλα και Κιντάνα Ρόο μεταξύ άλλων, ξεσπάσματα οργής, δράσεις στη μνήμη των θυμάτων γυναικοκτονιών και αιτήματα κατά της σεξουαλικής βίας σε όλες τις μορφές της. Είδαμε τα κορίτσια να φέρνουν τις μητέρες τους στις διαδηλώσεις ενώ όλο και περισσότερες έφηβες και νέα κορίτσια γίνονται μέλη του «Μαύρου Μπλοκ» (ριζοσπαστική φεμινιστική ακτιβιστική ομάδα αποτελούμενη 100% από γυναίκες) προκειμένου να εκφράσουν την οργή τους και να απαιτήσουν δικαιοσύνη. Πολλά κορίτσια, νέα κορίτσια και νέες γυναίκες κατέβηκαν στους δρόμους σε όλη τη χώρα. Χιλιάδες νέα κορίτσια τα οποία, από πολύ μικρή ηλικία, μαθαίνουν την βία της τοξικής αρρενωπότητας και ακούν φράσεις σαν αυτή, που ακούστηκε κατά τη διάρκεια διαδήλωσης στο κράτος του Μεξικού στις 8 Μαρτίου 2020: «Το να είσαι γυναίκα στο Μεξικό σημαίνει να κατανοείς ότι μπορεί να σε χρησιμοποιήσουν και να σε πετάξουν σαν σκουπίδι». Αυτή η σειρά φωτογραφιών δίνει τον πρωταγωνιστικό ρόλο σε αυτά τα κορίτσια και στις έφηβες, μια νέα γενιά που έχει αναλάβει έναν πραγματικό αγώνα για μια ζωή με την ελπίδα ότι τα λόγια τους θα ακουστούν.
Τιμιτική Αναφορά
Danish Siddiqui
Ο Danish Siddiqui (19 Μαΐου 1983) ήταν Ινδός φωτορεπόρτερ, βραβευμένος με Pulitzer. Ο Danish ήταν επικεφαλής φωτογράφος του Reuters με βάση την Ινδία. Είχε σπουδάσει Οικονομικά στο Jamia Millia Islamia, όπου αργότερα συνέχισε μεταπτυχιακές σπουδές στην Μαζική Επικοινωνία. Πριν από το πρακτορείο Reuters ο Siddiqui εργάσθηκε σαν ανταποκριτής για τους Hindustan Times και το TV Today Network. Το 2018 βραβεύθηκε με Pulitzer για Φωτογραφίες Καθημερινότητας με την ομάδα των φωτογράφων που κατέγραψαν την προσφυγική κρίση των Rohingya. Το 2021 ο Danish σκοτώθηκε καθώς κάλυπτε μια σύγκρουση μεταξύ Αφγανικών δυνάμεων ασφαλείας και των Ταλιμπάν στο Σπιν Μπολντάκ, κοντά στα σύνορα με το Πακιστάν. Ο Siddiqui άφησε τη Γερμανίδα σύζυγό του Rike Harrant και δύο παιδιά.
“Τα τελευταία ρεπορτάζ”
Αυτή η συλλογή φωτογραφιών προέκυψε από τα δυο τελευταία ρεπορτάζ του Ινδού φωτογράφου Danish Siddiqui, ο οποίος σκοτώθηκε στις 16 Ιουλίου 2021, καθώς κάλυπτε μια σύγκρουση μεταξύ των δυνάμεων ασφαλείας του Αφγανιστάν με τις δυνάμεις των Ταλιμπάν στο Σπιν Μπόλντακ.
Η πρώτη σειρά φωτογραφιών αφορούν στο «Δεύτερο κύμα του COVID στην Ινδία». Την άνοιξη του 2021 η Ινδία βίωσε ένα δεύτερο κύμα αύξησης των λοιμώξεων από κορονοϊό, που προκάλεσε ασφυξία στα νοσοκομεία, και οδήγησε σε πολύ χαμηλή διαθεσιμότητα σε οξυγόνο και διαρκή λειτουργία των κρεματόριων. Στο τέλος του 2021, η Ινδία ανακοίνωσε σχεδόν 480.000 θανάτους από κορονοϊό, αλλά νεότερες μελέτες μιλούν για έξι με εφτά φορές μεγαλύτερα νούμερα από αυτά που καταγράφηκαν επισήμως, δραματικό κόστος μιας πανδημίας που ακόμη δε φαίνεται να έχει τελειώσει.
Η δεύτερη σειρά φωτογραφιών καταγράφει τη σύγκρουση των Ειδικών Δυνάμεων του Αφγανιστάν με τους Ταλιμπάν, λίγες εβδομάδες πριν την κατάρρευση του Αφγανικού στρατού στην επαρχία του Κανταχάρ. Η σειρά τελειώνει με μία από τις τελευταίες φωτογραφίες που τράβηξε ο φωτορεπόρτερ Danish Siddiqui πριν σκοτωθεί ενώ βρισκόταν σε αποστολή. Στις 15 Αυγούστου 2021 οι Ταλιμπάν μπήκαν στην Καμπούλ, συναντώντας ελάχιστη αντίσταση, και σχεδόν 20 χρόνια μετά την απομάκρυνσή τους από μια στρατιωτική συμμαχία της οποίας ηγούνταν οι ΗΠΑ επανέκτησαν τον έλεγχο της πρωτεύουσας. Μέχρι σήμερα το Αφγανιστάν παραμένει μία από τις πιο φτωχές χώρες του κόσμου. Ο φωτορεπόρτερ που τράβηξε αυτές τις φωτογραφίες σκοτώθηκε στις 16 Ιουλίου 2021, ενώ κάλυπτε τις συγκρούσεις μεταξύ των δυνάμεων ασφαλείας του Αφγανιστάν με τις δυνάμεις των Ταλιμπάν στο Σπιν Μπόλντακ, κοντά στα σύνορα με το Πακιστάν.